Kan en virtuell säljavdelning vara lösningen för ditt företag? En fungerande säljavdelning behöver inte innebära att du har dina säljare fysiskt på plats eller att du outsourcar hela avdelningen. Vi på Whereuare har hjälpt företag sen år 2017 att bygga upp virtuella säljavdelningar och vi kan hjälpa dig också. Här förklarar vi de många fördelarna och hur vi kan hjälpa dig.
Vad är skillnaden med en virtuell säljavdelning och vilka fördelar finns det?
En traditionell säljavdelning behöver kontorsyta, hårdvara och för att kunna rekrytera säljare behöver du i regel också erbjuda en hög garantilön. En del företag väljer att outsourca säljavdelningen och upplever då att man tappar kontrollen. Så hur fungerar alternativet virtuell säljavdelning?
- Dina säljare arbetar på distans och fakturerar efter utfört arbete som frilansare
- Du har möjlighet att öka, bromsa eller pausa säljavdelning efter behov
- Eftersom du själv styr säljavdelningen förlorar du inte kontrollen
- En virtuell säljavdelning behöver inte kosta speciellt mycket
Så en virtuell säljavdelning fungerar som en traditionell säljavdelning men den är modern och flexibel.
Vi tillhandahåller den utbildning du behöver
Vi på Whereuare har arbetat med virtuella säljavdelningar sen år 2017 och vi arbetar själva remote. Därför kan vi hjälpa dig att hitta rätt lösningar för ditt företag och vi skräddarsyr en utbildning till er. Under en utbildning går vi bland annat igenom:
Teknik och programvaror
Vi kan hjälpa dig att hitta rätt tekniska lösningar och programvaror så du får full kontroll över säljavdelningen. För du kan ha precis lika bra överblick över säljavdelning även när den är virtuell.
Utbildning i remote management för relevant personal
Whereuare arbetar helt på distans och vi kan knepen hur man lyckas med en fungerande internkommunikation när alla arbetar på distans. Vi går också igenom praktiska detaljer såsom hur man löser schemaläggning, lönemodeller och hur vi hittar säljare.
Rekrytera rätt säljare till ditt företag
Sista steget till en virtuell säljavdelning är att rekrytera säljare. När vi är klara med utbildningen ingår en jobbannons och vi hjälper dig att utforma den. Du får också inloggning till Remotify.se. På Remotify kan du headhunta och rekrytera fritt bland över 3 000 säljare som vill jobba på distans
Hur fungerar det med säljare som arbetar på distans?
När du anlitar säljare på distans finns det inte längre några geografiska hinder. Det gör att du kan rekrytera kunniga och duktiga säljare som befinner sig världen över. Vilka fördelar finns det att rekrytera säljare som arbetar som frilansare?
- Frilansande säljare värdesätter livsstilen och flexibiliteten mer än bara det ekonomiska.
- Inget pendlade till jobbet, möjlighet att bo där levnadskostnaderna är lägre och samtidigt få jobba med vad man brinner för. Win-Win för dig och dina framtida medarbetare.
- Istället för att försöka rekrytera personal inom ett geografiskt område får du möjlighet att rekrytera över hela världen.
Givetvis så ställs det krav på frilansande säljare. Säljare ska ha rätt utrustning, behärska den tekniska utrustningen och programvaror samt ha stabilt internet. Du kan vara trygg med att allt fungerar när du behöver din säljavdelning.
Sammanfattning virtuell säljavdelning
En virtuell säljavdelning kräver inga kontorslokaler med allt vad det innebär. Du får tillgång till frilansande säljare över hela världen som fakturerar efter utfört arbete. När du väljer en virtuell säljavdelning är du flexibel och kan öka eller bromsa efter dina behov. Med en virtuell säljavdelning behåller du kontrollen över avdelningen och du kan få ned kostnaderna utan att tumma på kvalitén.
Vill du vet mer om hur vi kan hjälpa dig så tveka inte att kontakta oss på Whereuare via länken https://www.remotesalesacademy.com/