Rasmus Johansson heter jag, är 26år gammal och bor sen 6 år tillbaka i Oslo.
Största intresset i livet är självutveckling och allt som där hör till. Blir därför mycket av läsning, träning och inte minst att utveckla både mig själv som människa och det jag verkar inom.


Startade min karriär på riktigt när jag kom till Oslo för 6 år sedan. Tanken var egentligen bara äventyret i att flytta “utomlands”, men istället för att bara ta första bästa jobb, så tänkte jag prova göra karriär inom sälj, –  hade nämligen hört av en vän att det var extremt självutvecklande och att det gick an att göra en ordentlig karriär, helt utan utbildning.

Så för en blyg, introvert kille från Dalarna via Örebro, var det extremt utvecklande och erfarenhets byggande,  att jobba som stand säljare för SATS i lite över 2 år i Oslo. Jag ser på stand som en “bootcamp” för sälj och kommunikation, där de som överlever blir betydligt bättre både som säljare och människor. I tillägg hade jag turen att tidigt bli Teamleader (efter bara 6 månader) och senare Avdelningsansvarig, så då fick jag också ledarskapet på köpet. Hann med att jobba som ledare i cirka 1,5 år innan det var dags att ta klivet vidare…. Fick nämligen möjligheten att bli investeringsmäklare i finans, ett yrke jag aldrig trodde jag skulle kunna få utan utbildning, så det var bara att ödmjukt tacka ja. I min värld är det en bekräftelse på att sälj och kommunikation är en utbildning och karriär i sig. När sedan firman jag jobbade för gick i splittring ett år senare, så valde jag, hellre än att söka anställning eller en ny firma att jobba för igen – att satsa på det egna företaget och hellre frilansa för uppdrag.

3 år framåt i tiden igen så har jag haft lite olika uppdrag inom sälj, finans och it. Blev involverad och gjort mestadels av mina uppdrag för ett nystartat finanskoncern. Som IT-ansvarig så hjälpte jag dem med kommunikationen och uppföljningen av sin digitala marknadsföring, som de gjorde genom en marknadsföringsbyrå. Efter lite över en miljon kronor använt totalt på marknadsföring och byrån, så var resultaten minst sagt bristfälliga för koncernen. Den enda som verkade ha tjänat pengar på marknadsföringen, var marknadsföringsbyrån…

När vi sedan såg efter en ny partner, fick vi samma vibbar från de andra byråerna där ute, så istället för att gå in i något med dålig känsla, fick jag frågan om inte detta var något jag kunde lära mig, för att sedan hjälpa dem med. Min erfarenhet av finans, IT och sälj, visade sig vara till väldig hjälp i att lära digital marknadsföring, inte minst på grund av tillnärmningen. I min värld är nämligen digital marknadsföring ett sätt för ett företag att sälja på digital – att skapa intäkter och resultat för företaget.

Många hävdar att marknadsföringen de gör bygger varumärke, skapar intresse, behagar kunder etc Och tro mig, jag tycker det är fina ändamål i sig, som säkert fyller en stor funktion. Men hur mäter man egentligen att man lyckats med ett sånt mål? och varför är det lyckat att tex ha skapat intresse?
Min erfarenhet är att det oftast bottnar i att man är ute efter intäkt till det egna företaget. Så när jag skapar ett system för digital marknadsföring för ett företag är det med ett fokus: Att skapa mätbara intäkter och resultat, genom att boka kvalificerade kundmöten. Varje krona spenderad på digital marknadsföring för företaget ska skapa fler kronor tillbaka i intäkt, genom mötena. Och vad kan vara mer varumärkesbyggande, intresse skapande, kund behagande etc. för företaget, än nya, nöjda, betalande kunder?

Så digital marknadsföring har blivit mitt stora fokus just för att det tillför så mycket värde för ett företag, om det görs rätt.I tillägg är det något jag älskar att jobba med, så det hjälper.

Min utbildning ligger i erfarenhet av olika branscher och uppgifter. Min erfarenhet säger att jag lär mig mer av att göra något, än av att läsa om det.

För dig och ditt företag tror jag att min största styrka är att jag är företagare själv. Vi har en helt annan förutsättning att prata samma språk, komma överens och lyckas med ting ihop.

Det jag kan tillföra av värde är simpelt; om ni säljer och skapar intäkter genom kundmöten, så kan jag hjälpa er att få fler möten och mer intäkter genom digital marknadsföring. Har inte tänkt på det tidigare, men om ni inte har egna säljare sen tidigare så kan jag kanske också bistå där. Som bonus får ni fler nöjda kunder, ökar er närvaro digitalt, kan skapa en e postlista med intressenter osv. Men i grund och botten är det fler möten och intäkter som är det stora värdet för er.

Alltid varit ett stort fan av “frihet under ansvar”. I min värld går allt på resultat, klarar man att leverera de resultat som förväntas, på ett etiskt sätt, så är resterande omständigheter av mindre betydning.

Jag hjälper företag att få fler kvalificerade kundmöten genom digital marknadsföring. Under rätt omständigheter och vid behov, kan jag möjligtvis tänka mig att hantera mötena också. Mitt uppdrag är i slutändan att skapa mer intäkt för ditt företag, så enkelt är det.

Arbetstid är inte ett tema, har andra uppdrag och projekt, så måste kunna styra min tid själv. Resultat är i slutändan det jag ska ge dig, inte arbetstid. 

Så som mitt liv ser ut så kan jag bara acceptera att gå som konsult.

Förutsättningarna för att jag ska ha möjlighet och lust att hjälpa till är följande.

Du och ditt företag:

· Skapar intäkter genom digitala och / eller fysiska möten (och vill naturligtvis mer)

· Har en bra marginal som möjliggör marknadsföringskostnader

· Har ett par timmar i veckan till att göra detta till en framgång

· Tänker långsiktigt, är positiva, ser lösningar och är lätta att arbeta med.

Företagets storlek eller bransch spelar ingen roll i princip, så länge villkoren ovan är på plats. Du som kund kan vara allt från en oberoende coach, ett medelstort försäljningsföretag eller en stor industrikoncern. Så om ditt företag passar in, tycker att sättet jag jobbar på verkar förnuftigt och är intresserad i ett digitalt marknadsföringssystem som bokar möten – så tar jag gärna en prat och ser om det är en match för oss bägge.

Sänd mig en mail, eller ett meddelande på linkedin, så tar vi det därifrån.

[email protected]

https://www.linkedin.com/in/rasmus-johansson-698355110/

Om du vill komma i kontakt med Rasmus eller 10 000 st andra drivna distansarbetare så bör du ta dig en titt på: https://remotify.se/

Vill du få ett testkonto? Hör av dig så löser vi det!
Maila: [email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *