Jag får börja detta inlägg med att säga att jag inte på långa vägar kan tala för alla uppdragsgivare åt frilansare som jobbar på distans. Kanske talar jag inte ens för majoriteten. Jag kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter från att ha rekryterat, och jobbat med, flera hundra frilansare online under de senaste 8 åren.


”I huvudet på en online uppdragsgivare” kommer att bli en mindre blogginläggsserie i tre delar där de två första delarna handlar om hur jag tänker när jag rekryterar frilansare online. I den tredje delen berättar jag sedan om hur jag tänker när jag jobbar med frilansare online.
Du kommer inte att få läsa: ”De 7 bästa sätten att skriva ett ansökningsbrev” eller ”Så imponerar du på rekryteraren – här är alla knepen”. Dessa inlägg kommer att bli både mer värdefulla och mindre värdefulla – beroende på hur bra du är på att ta mina erfarenheter och överföra dem till dina egna omständigheter.
Så häng med – och skörda dina kunskaper från mina erfarenheter.

BIld av Gerd Altmann från Pixabay

Hur vi hittar precis den sortens sökande vi önskar

I Högabo Writing Team har vi i huvudsak frilansare i tre olika roller: Skribenter, korrekturläsare och VAs (Virtual Assistants) och rekryteringsprocessen går väldigt olika till för dessa tre kategorier. Dock har vi flest skribenter, så jag ska fokusera på hur det går till när vi rekryterar dessa.
Vi börjar hela processen med att sätta ut en annons, som har sett likadan ut de senaste fyra åren – med mindre variationer. Detta efter att vi utvecklat den till att attrahera precis den sortens skribenter vi vill jobba med. Annonsen berättar vad vi gör, vad vi söker samt genomsyras av den känsla som företaget har och som vi önskar att skribenterna delar. Tanken är att annonsen ska tala direkt till just den sortens skribenter vi söker och motivera just dem att söka.

Hur vi märker om annonsen talar till den sökande eller ej

Annonsen är menad att vara motiverande och peppande. Jag märker då snabbt om det är en genuint intresserad som söker eller ej. Jag blir själv inte så uppspelt av en sökande som håller en tongång som i nedanstående, påhittade exempel (Det som vanligen finns skrivet mellan raderna är här utskrivet):

”Jag avslutade min doktorsavhandling i partikelfysik 1983 och har sedan dess jobbat på en vetenskaplig tidning om partikelfysik, men blev för tre år sedan arbetslös och har sedan dess letat efter annat jobb. Dessa tre år har varit en konstant sänkning av min standard för vilka jobb jag kan tänka mig att söka… Så har jag äntligen sjunkit så lågt att jag söker jobb hos er,. som över huvud taget inte sysslar med partikelfysik.
Så hur tänker ni kompensera min besvikelse?”

BIld av Gordon Johnson från Pixabay

Låt mig sedan ge er ett något överdrivet exempel åt andra hållet, med ett ansökningsbrev som gör mig väldigt mycket mer intresserad att ge en chans att gå vidare i processen:

”Åh herregud!!!! Detta är MITT jobb! Jag lovar! Jag vill ha detta! Låt mig provskriva! Allt ni skrev i annonsen handlade om mig! Det är mig ni söker! Ni kan inte se det men jag kissar faktiskt på mig av upphetsning här!”

Förmodligen skulle någon som missbrukar utropstecken på det sättet ha svårt att klara sig förbi vårt skrivprov, men med en sådan entusiasm skulle man åtminstone ha betydligt större chans att gå vidare till provskrivning.
Kontentan: Jag söker frilansare som faktiskt verkar vilja jobba med oss.

Du kanske är duktig på det du gör, men passar du in i teamet?

Just aspekten att hitta någon som passar in i ett team är gravt underskattat. Detta skiftar givetvis från bransch till bransch och arbetsplats till arbetsplats – men generellt behövs det att man delar grundvärderingar med företaget man söker jobb hos, samt att man kan anamma deras företagskultur. Detta är något jag själv tittar väldigt mycket på när jag söker nya medarbetare. Näst efter att vara duktig på att skriva och följa instruktioner väl, så handlar det om en utvärdering kring om personen kan passa in i vårt team. (Vi heter Högabo Writing TEAM av en orsak).

Varför research betyder så mycket för din ansökan

När du söker ett jobb har du vunnit massor på att göra bra research kring företaget du söker hos.

Du söker jobb hos mig, på mitt företag. Jag är angelägen om att du kommer att passa in och att du kommer att göra ett bra jobb. Det är visserligen värdefullt för mig att få veta något om vem du är och vad du har gjort samt vilka ambitioner du har – men det berättar inget om hur du kommer att passa in i teamet. Och generellt är man själv sämst i världen på att utvärdera sig själv. Man kan presentera fakta – men ens egna omdömen om sig själv har en tendens att vara en aning partiska. Det är heller ingen höjdare att referera till vad vänner och mamma tycker om ens kvaliteter. Så när det kommer till att skriva om dina kvaliteter – stay to the facts, och lägg resten av tiden på att prata om företaget du vill jobba för. Berätta lite om vad du tagit reda på att företaget håller på med, varför det intresserar dig och varför du tycker det skulle vara kul och intressant att jobba med det. DÄR har du liksom halva inne. (Så vida du inte tycker att företaget är jämställt med tredje riket och borde brännas till grunden och salt strös i jorden. Men tycker du så om ett företag så bör du nog inte söka jobb där…)

BIld av Robin Higgins från Pixabay

Vad du bör göra om du helt vill misslyckas med din ansökan

Det sämsta du kan göra är att skicka ett standardbrev. Det finns många detaljer i ett sådant brev som berättar att sökanden inte ens har anpassat brevet till just denna jobbannons.
Sådana ansökningar går generellt bort direkt. När jag lagt ut annonser på Upwork får jag ofta massor av ansökningar som börjar med Mr/Mrs eller ”To Whom it concern”. De har inte ens tagit tiden att fylla i namnet på kontaktpersonen. De hade lika gärna kunnat skriva ”Insert name here”.
Det bästa – även om det tar tid – är att skriva ett nyskrivet brev för just den uppdragsgivaren med bakgrund och insikter. Möjligheterna ökar oerhört med det. Det behöver dock inte betyda att du får jobbet eller att du ens får svar., men ett standardbrev ger så lite chans att gå vidare i processen att du lika gärna kan låta bli.

Ett brev som garanterat skulle leda till provskrivning hos oss

”Hej
Jag surfade rundor på Platsbanken häromdagen – sökandes efter mitt drömjobb (som jag brukar göra, men aldrig hittar) – när jag såg er annons. Annonsen fick mig att stanna upp. Alltså verkligen stanna upp. Jag höll en macka i handen, och den blev undanlagd och aldrig uppäten. Er annons gjorde mig verkligen nyfiken. Därför bestämde jag mig för att ta reda på mer om ert företag och vad ni gör – utöver allt ni skrev i annonsen.
Nu vet jag att ni skriver mycket texter kring SEO (som jag inte visste vad det var innan och nu förstår att det kan ta ett litet tag innan jag verkligen förstår det – om det ens går). Jag hittade er podcast och lyssnade på några avsnitt och kände spontant att: ’Jag vill vara med där, jag vill bli en del av det teamet!’”
osv.

Denna fiktiva jobbsökare har så här långt in i ansökningsbrevet inte ens skrivit en rad om sina eventuella erfarenheter kring att skriva, men redan vill jag bara gripa tag om personen och skrika: ”DU SKA PROVSKRIVA FÖR OSS!”
Varför?
Jag upplever att personen är intresserad, ärlig och levande. Sedan är det för mig extra värdefullt med en skribent som helt naturligt levandegör en tankegång med bildskapande detaljer – som en macka som aldrig blir uppäten. (Där har ni ett skrivtips för alla sammanhang som är värt guld: förmedla det ni vill säga med att skapa en bild i läsarens huvud. Men överdriv inte.)

BIld av StockSnap från Pixabay

Kräma på med allt du har, på ett återhållsamt och balanserat vis

Allt handlar givetvis om balans. Vilket gör researchen än mer viktig. Nu vet du att jag skulle gå igång på en ansökan som skapar bilder i mitt huvud. Det behöver dock inte vara sant för andra uppdragsgivare. Någon annan skulle kanske tycka det var överdrivet och överdramatiskt. Därför måste du lära känna din uppdragsgivare bättre innan du skriver ditt brev – för att kunna sätta den rätta tonen.
Men jag skulle ändå vilja säga att vissa saker är universella. När du skriver ett personligt brev, skriv då berättelsen – inte inhandlingslistan. Var inte rädd att beskriva direkta händelser. Det är givetvis en balansgång. Man bör heller inte skriva ihop en novell på 5000 ord – för då ska man vara riktigt jäkla bra på att skriva för att behålla läsarens intresse. Men försök alltid hålla texten levande.

Få mig och le och du har stulit mitt hjärta

Om du i en ansökan får mig att dra på smilbanden så har du vunnit mycket. Efter 30 bedövande tråkiga ansökningar är ribban för vad som roar mig väldigt låg. Du behöver inte vara ett komiskt geni. Men får du mig att le, då kommer jag att lägga extra tid på att lära känna dig och vad du har gjort.
Men – återigen – lär känna den som kommer att läsa din ansökan så bra det går. Är det någon som tycker att humor inte hör hemma på en arbetsplats (och kanske inte i livet över huvud taget) så kanske humor inte hjälper dig. Men då kan du också fundera på om du vill jobba för ett företag där man inte uppskattar din humor.
Glöm aldrig bort den tanken i processen: Du kanske kan göra dig till en lämplig kandidat för dem, men kommer de att vara en lämplig kandidat för dig?

3 svar

  1. Jag ler. Skrattar, Inombords. Hade inte öronen varit på plats hade munnen gått runt. Mannen frågar – vad är så roligt? Han skulle bara veta – ”någon” har stulit mitt hjärta❤️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *